Την Τετάρτη 6/12/2017 επισκέφθηκε
το ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΓΔΟΝΙΑΣ η αρχαιολόγος κ. Κατερίνα Τζαναβάρη και συνεργάσθηκε με
τους μαθητές της ομάδας ecomobility.
Η κ.Τζαναβάρη είναι η αρχαιολόγος που ασχολήθηκε με την Αρχαία Λητή και γνωρίζει καλύτερα από τον καθέναν μας την ιστορία και τα ευρήματα της περιοχής που αφορούν την Λητή από την Νεολιθική εποχή και μέχρι τις μέρες μας. Η πρόσκληση στην κα Τζαναβάρη είχε διπλό στόχο, αφ’ ενός οι μαθητές να μάθουν κάτι από την μεγάλη ιστορία του τόπου τους και αφ’ ετέρου να διερευνήσουν το τι έγινε ακριβώς στην Γέφυρα του Δερβενίου , η κατάργηση της οποίας δημιούργησε το πρόβλημα το οποίο μελετάμε και επιδιώκουμε την λύση του. Στις 2 παρακάτω φωτογραφίες φαίνεται καθαρά το θέμα που συζητήσαμε.
Η κ.Τζαναβάρη είναι η αρχαιολόγος που ασχολήθηκε με την Αρχαία Λητή και γνωρίζει καλύτερα από τον καθέναν μας την ιστορία και τα ευρήματα της περιοχής που αφορούν την Λητή από την Νεολιθική εποχή και μέχρι τις μέρες μας. Η πρόσκληση στην κα Τζαναβάρη είχε διπλό στόχο, αφ’ ενός οι μαθητές να μάθουν κάτι από την μεγάλη ιστορία του τόπου τους και αφ’ ετέρου να διερευνήσουν το τι έγινε ακριβώς στην Γέφυρα του Δερβενίου , η κατάργηση της οποίας δημιούργησε το πρόβλημα το οποίο μελετάμε και επιδιώκουμε την λύση του. Στις 2 παρακάτω φωτογραφίες φαίνεται καθαρά το θέμα που συζητήσαμε.
Η επίμαχη γέφυρα βρίσκεται στην
τομή των 2 κύκλων.
Η Κα Τζαναβάρη μας αποκάλυψε ότι:
-Η ανασκαφή γινόταν το καλοκαίρι
του 2003 σε 3 βάρδιες ,δηλαδή είχαμε ανασκαφή
και όλη την νύχτα
-Υπήρχε μεγάλη κινητικότητα στην
περιοχή την εποχή αυτή με επισκέψεις υψηλά ισταμένων (Υπουργών , Γενικών
Γραμματέων Υπουργείων) και το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο.
-Οι αρχαιολόγοι και η Κα Τζαναβάρη περίμεναν να βρουν σημαντικά
ευρήματα στην περιοχή, κάτι που τελικά δεν έγινε.
-Με στοιχεία που έδωσε η κα
Τζαναβάρη ο Χρήστος Γκατζόλης στην διδακτορική του διατριβή συντάσσει κατάλογο
των 33 ευρεθέντων νομισμάτων. Ένα από τα νομίσματα μάλιστα αντί της ημερομηνίας
εύρεσης αναφέρει το Σαββατοκύριακο που βρέθηκε (30-8 / 1-9-2003)
Από πληροφορίες που συλλέξαμε για
την εποχή εκείνη προκύπτουν και τα εξής σημαντικά:
1. Δεν
υπήρξε στον σχεδιασμό ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ του
2002 της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε. πρόβλεψη για την διατήρηση της πρόσβασης στην
ΜΥΓΔΟΝΙΑ στην μέχρι τότε και επί αιώνες μορφή της.
2. Το μικρό τμήμα στην Γέφυρα που απέμεινε τελικά (μήκους το πολύ 250 μ) ήταν το τελευταίο για την ολοκλήρωση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ στην περιοχή της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ , θα βελτίωνε σημαντικά την πρόσβαση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ προς την ΑΝΑΤΟΛΗ (Αν. Μακεδονία, Θράκη, Τουρκία, Ασία)
2. Το μικρό τμήμα στην Γέφυρα που απέμεινε τελικά (μήκους το πολύ 250 μ) ήταν το τελευταίο για την ολοκλήρωση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ στην περιοχή της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ , θα βελτίωνε σημαντικά την πρόσβαση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ προς την ΑΝΑΤΟΛΗ (Αν. Μακεδονία, Θράκη, Τουρκία, Ασία)
3. Το
έργο ολοκληρώθηκε πολύ βιαστικά και εγκαινιάσθηκε με πανηγυρικό τρόπο από τον
τότε πρωθυπουργό στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2003.
Το τέλος για την συνάντηση αυτή
θα το δανειστούμε από την εργασία με τίτλο ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ της αρχαιολόγου κας Ακριτίδου Μαρίας:
«…υπάρχει κοινωνικόν συμφέρον υπέρτερον της αρχαιολογίας [….] Οι άνθρωποι ζώσι δια το μέλλον περισσότερο ή δια το παρελθόν , όταν μάλιστα τούτο το
παρελθόν ήναι εις αυτούς ανωφελές . Όταν
δε καταντά επιζήμιο το θυσιάζουσι,
E. Burnouf, Διευθυντής της Γαλλικής Αρχαιολογικής σχολής , Εθνικόν Πνεύμα ,
20.3.1873
Ακριβώς την ίδια εποχή , δηλαδή το 2003, εκδίδεται το βιβλίο ΑΡΧΑΙΕΣ ΑΓΡΟΙΚΙΕΣ ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ από το ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΟΤΡΟΙΩΣΕΩΝ στα πλαίσια σχετικής έκθεσης με χορηγό μεταξύ των άλλων και την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ.
Ακριβώς την ίδια εποχή , δηλαδή το 2003, εκδίδεται το βιβλίο ΑΡΧΑΙΕΣ ΑΓΡΟΙΚΙΕΣ ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ από το ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΟΤΡΟΙΩΣΕΩΝ στα πλαίσια σχετικής έκθεσης με χορηγό μεταξύ των άλλων και την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου